این مسجد در دوره شیوه رازی ، در محل دباغان و در حاشیه غربی خیابان امام خمینی قرار گرفته است. مسجد با منارههای باشکوه و ایوانهای بلند و گچبریهای ممتاز از آثار نفیس دوره اسلامی شهر قزوین و شیوه رازی است. قدیمیترین قسمت این مسجد طاق هارونی است. هارون الرشید (خلیفه عباسی) در قرن دوم هجری در موقع عزیمت به خراسان که به قزوین آمده بود فرمان ساختن باروی شهر و این مسجد را داد. بنا به گفته مورخان، این قسمت صدر مسجد کبیر را تشکیل میداده و طاق هارونی را مقصوره کهن نیز می نامند.
موتور خانه یکی از اجزای مهم در هر ساختمان و هر مکان دیگر به شمار می رود بنابراین نوع و نوه تعمیر ان جز موارد اساسی به شمار می اید . و اگر هر چه سریع تر به تعمیر و عیب یابی ان رسیدگی کنیم هزینه های کمتری را متقبل می شویم و از طرفی این تعمیر موتور خانه یک امر تخصصی است و به تخصص خاص خودش نیاز دازد و از طرفی دیگر چون بخش گرمایشی را بر عهده دارد باید از ابتدای نصب تا زمانی که به تعمیر نیاز دارد از روش های تخصصی ان استفاده کرد.
کاخ خورشید بنای شاخص تاریخی ـ مذهبی شهرستان کلات است، فرضیههای متعددی در رابطه با کاربری این اثر تاریخی مطرح میشود، اما آنچه به این عمارت هویت میبخشد، کتیبهای قرآنی متشکل از آیات سوره نبأ بوده که فرضیه مقبره بودن این بنا را تقویت میکند.
کاخ خورشید شهر کلات، بنایی تاریخی و مربوط به دوره افشاریان است که بر فراز بناهای کهنتری از دوره ایلخانی ساخته شده است و اهداف متعددی برای ساخت آن توسط متخصصان مطرح میشود که با توجه به وجود کتیبه قرآنی، رسمبندیها، شکل کلی سازه و قیاس آن با ابنیه مشابه و معاصرش، فرضیه مقبره بودن این بنا قوت بیشتری میگیرد.
این نمایشگاه، منجر به ایجاد آثاری برجسته و ماندگار از سبک های مختلف معماری در شهر بارسلونا شد. موزه ملی هنر d Art Catalunya و غرفه میس وندر روهه بارسلونا دو نمونه از بناهای به جای مانده از این دوره اند.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد اکسپو ۱۹۲۹، نمایش تاریخ و مدرنیته در جوار یکدیگر بود که در طراحی اغلب غرفه های نمایشگاه به وضوح دیده می شد. غرفه نمایشگاهی بارسلونا در سال ۱۹۳۰ مدت کوتاهی پس از برگزاری نمایشگاه ۱۹۲۹، برچیده شد اما در سال ۱۹۸۳ توسط گروهی از معماران کاتالان تنها با استفاده از چند عکس و نقشه های باقی مانده از ساختمان اولیه، در محل قبلی بازسازی شد.
اکسپو جهانی از دیرباز در پیشبرد نوآوری های معماری، نمایش آخرین دستاورهای روز و گفتمان، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. بسیاری از بناهای تاریخی محبوب که امروز عمدتا نقش المان شهری را به عهده دارند، به منظور شرکت در نمایشگاه جهانی ساخته شده اند. برگزاری هر نمایشگاه در طول تاریخ، به عنوان فرصتی برای ارائه ایده های نو و آزمودن ایده های جسورانه معماران تلقی می شود.
اکسپو به معماران اجازه می دهد تا فارغ از محدودیت های معمول بر ایده های جدید تمرکز نمایند. بسیاری از شاهکارهای معماری دنیا، فقط و فقط برای بیان مفهومی درونی طراحی و ساخته شده اند. این مفهوم تا ابد در کالبد بنا باقی خواهد ماند و در برابر دیدگان مشتاق عموم، پایدار می ماند. برای اولین بار نمایشگاه صنعتی ۱۸۴۴ فرانسه، زمینه ساز برگزاری نمایشگاه جهانی (اکسپو) شد. از این رو فرانسه را خاستگاه اکسپو می نامند. این نمایشگاه هر پنج سال درگوشه ای از دنیا با رقابتی میان همه ی کشورها برگزار می شود. برگزاری اکسپو، سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی و المپیک تلقی می شود.
منبع کویل دار مخزنی است جهت تامین آب گرم بهداشتی که از آب گرم یا بخار خروجی دیگ، جهت گرم کردن آب سرد ورودی شهر استفاده میشود.
این آب گرم یا بخار خروجی از بویلر، در داخل کویل حرارتی از چند شاخه لوله رفت و برگشتی گردش نموده و پس از تبادل حرارت با دیوار لوله های آن از کویل خارج می گردد.
انتقال حرارت انجام شده باعث گرم شدن لوله (مسی، استیل، … ) شده در نهایت منجر به گرم شدن آب سرد خاج لوله که آن را احاطه کرده است می شود.
در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز، نمیتوان به فکر فعالیت در دنیای آنلاین بود اما به سئو و بهینه سازی سایت اهمیت نداد. رقبا هر روز قوی تر می شوند و رتبه خود را در موتورهای جستجو بالا می برند. در نتیجه اگر نتوان در نتایج برتر موتورهای جستجو جایگاهی داشت کسب و کار آنلاین خود را بایستی یک کسب و کار شکست خورده دانست.
شما از طریق رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری که از موثرترین روش های تبلیغات اینترنتی و یکی از ارکان اصلی سئو سایت است، می توانید محصولات و خدمات خود را همراه با تصاویر و لینک های باکیفیت در سایت های پربازدید و با رنک بالا منتشر نمایید. تبلیغ رپورتاژ آگهی علاوه بر افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت، بر روی سئو و بهینه سازی سایت شما نیز تاثیر به سزایی دارد.
تنها راه دریافت بک لینک دائمی آن هم از سایت های خبری معتبر بصورتی که از سایت ها حذف نشود و اسپم محسوب نشود و درواقع باعث بهبود رتبه سایت درگوگل شود، خرید رپورتاژ آگهی دائمی و با کیفیت است .
چارلز جنکس به عنوان یکی از بزرگترین نظریهپردازان حوزه معماری، آثار بسیاری از خود بر جای گذاشته است که عمدتا کتابهایی در رابطه با نظریات نوین وی هستند. چارلز جنکس من جمله معدود معمارانی به شمار میرود که علیرغم مطرح کردن تئوریهای متعدد، آثار معماری چندان زیادی از خود برجای نگذاشته است و بیشتر وقت خود را به مطالعه و تحلیل آثار سایر معماران نامدار میگذراند. همین امر سبب شد که این معمار بتواند با فراغ خاطر و بیطرفی، نظریهپردازی و نگارش کتابهایی بپردازند که اهم آنها به شرح زیرند:
-جنبش مدرن در معماری (Modern Movement in Architecture)
-معماری پرش کیهانی (The Architecture of The Jumping Universe)
-کتاب ۵ معمار بزرگ نیویورک (The New York Five)
-زبان معماری پست مدرن (The Language of Post Modern Architecture)
جنکس، متولد 21 ژوئن سال 1939 در بالتیمور، مریلند، پیش از تحصیل در رشته ی معماری در مدرسه ی عالی طراحی هاروارد، مدرک خود در رشته ی ادبیات انگلیسی را از دانشگاه هاروارد دریافت نمود.
پس از فارغ التحصیلی در سال 1965، او به انگلستان نقل مکان کرد، و در دانشگاه لندن به مقام دکتری مورخ معماری نائل شد. در دوره های تحصیلی خود، او زیر نظر منتقدان معماری مدرن همچون زیگفرید گیدیئون و رینر بنهام آموزش دید.
پایان نامه ی دکتری جنکس، به کتابی چاپ شده توسط او در سال 1972 به نام جنبش های مدرن در معماری بدل گشت. او سپس در پی نوشتن زبان معماری پست مدرن، ناپایداری و تغییر پذیری سبک های معماری پس از مدرنسیم را دسته بندی کرده و مورد بررسی قرار داد.
چارلز جنکس، مورخ معماری پرآوازه، معمار منظر و مدیر مرکز درمانی سرطان مگی، به گزارش مجله ریبا در توییتر و با تایید خیریه ی مرکز درمانی مگی، در سن 80 سالگی به تاریخ 13 اکتبر 2019 در خانه اش در لندن دار فانی را وداع گفت.
از جنکس بعنوان متفکر پیشتاز پستمدرنسیم در معماری یاد میشود و نوشته های او در رابطه با تئوری های معماری پست مدرن، از شهرت بسیاری برخوردار است. او این مباحث را در کتاب هایش از جمله "زبان معماری پست مدرن" (1977)، "ساختمان نمادین" (2005) و "مدرنسیم انتقادی – پست مدرنیسم به کدام جهت میرود؟" (2007) مورد بررسی قرار داده است.
شرکت شیشه ایمنی شرق با مدیریت محمد استقبال در سال ۱۳۷۲ در مشهد و در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع تاسیس شده و فعالیت تولیدی خود را در زمینه تولید شیشه های سکوریت ساختمانی و صنعتی از قبیل شیشه های بخاری ، اجاق گاز ، پروژکتور و … مطابق با استاندارد جهانی آغاز نمود. در سال ۱۳۷۴ برای اولین بار در ایران موفق به کسب اولین نشان استاندارد ملی برای شیشه های ۱۰ میل ساختمانی گردید.
این خانه مسکونی، در سال ۲۰۰۳ در شهرک مجیرو در توکیو ژاپن توسط مهندسین مشاور تندو طراحی واجرا گردید و جایزه طراحی برتر کشور ژاپن را در سال ۲۰۰۴ به دست آورده است.
در این خانه شخصی راه حل جالبی برای استفاده هوشمندانه از فضا پیشنهاد شده است که نشان دهنده برخوردی خلاقانه در بهینه سازی استفاده از فضا و انعطاف پذیری هر چه بیشتر آن است. همانگونه که از نام خانه پیداست بخش عمده ای از آن با تکیه بر وسایل کشویی که در دیوارها جاسازی شده طراحی گردیده است. کانسپت اصلی طراحی این خانه جاسازی فشرده تمام مبلمان مورد نیاز یک خانواده مانند تختخواب، کمد، میز، صندلی و وسایل فضاهای خدماتی آنها متشکل ازآشپزخانه سرویس بهداشتی و انبارهای دیواری است که در یک سمت خانه و به صورت نواری قرار گرفته اند و دیگر فضاهای خانه به طور باز و آزاد در نظر گرفته شده اند.
مدتهاست که متریال شبکه فلزی یا همان Metal Mesh به عنوان پوشش روی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. حجم عظیمی از فلز که بصورت شبکه و با طرح های گوناگون به عنوان پوشش روی نما قرار می گیرد. اگر به ساختمان هایی که با این نوع نما کاور می شوند نگاهی بیاندازید، خواهید دید که زیر کاور متریال شیشه و فریم کار شده و روی شیشه، پوشش نمای ساختمان با این شبکه های فلزی کار می شود. پروژه های شاخصی با این متریال و این سبک طراحی، در خارج و داخل ایران کار شده است. در میان کارهای داخلی با متال مش می توان به پروژه بازار چارسو اشاره نمود که طراحی آن توسط معمار باتجربه کشورمان، مهندس محمد مجیدی صورت گرفته است.
سبک صنعتی، در گذشته چندان مورد اقبال عموم نبود. منظور از عموم معمار و غیر معمار است. به این معنا که معماران چندان تمایلی به استفاده از این سبک نداشتند و یا اینکه استفاده از این سبک و ترکیب آن با دیگر سبک های معماری، هنوز به مرحله نیاز نرسیده بود! اما طی دو دهه ی اخیر، این سبک تبدیل به یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین سبک های معماری بویژه معماری داخلی شده است.
امروزه معماران زیادی در اقصی نقاط دنیا اقدام به طراحی بر اساس این سبک می نمایند. طی سالهای اخیر، سبک صنعتی را می توان یکی از پرکاربردترین سبک ها در معماری داخلی دانست و این موضوع در مورد معماران ایرانی نیز صادق است. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که به دو دلیل عمده ی این اتفاق، اشاره خواهیم نمود.
در این بخش قصد داریم به بررسی بازسازی مطب دندانپزشکی با عنوان Digital Dental Clinic TEFI بپردازیم. این پروژه، طراحی مجدد یک فضای درمانی با محوریت تبدیل یک کلینک قدیمی به یک فضای مدرن بوده است.
کلینک Digital Dental Clinic TEFI در شهر کیو، پایتخت کشور اوکراین واقع شده است و کار طراحی داخلی مجدد و بازسازی، توسط استودیو اوکراینی SOESTHETIC GROUP صورت گرفته است. این پروژه در سال ۲۰۱۶ انجام شده است. همانطور که اشاره شد، این پروژه، تبدیل یک فضای قدیمی، به یک کلینیک مدرن بوده است. فضایی که در آن ارباب رجوع حس خوبی از حضور را تجربه نماید. در ادامه توضیحات مربوط به دیزاین این کلینیک که توسط معمار ارائه گردیده است را مطالعه خواهید نمود.
خرید پمپ آب خانگی مناسب به دلیل ساختار آن که باید برای انتقال مایعات تمیز بدون آلودگی و ذرات جامد استفاده شود، حائز اهمیت است. همچنین دمای سیال باید زیر 60 درجه سانتیگراد باشد. توجه داشته باشید که پمپ آب میتواند در برابر درجه حرارتهای بالاتر مقاومت کند، اما اکثر دستگاههای فروش دیجیتال میتوانند در برابر دمای 60 درجه مقاومت کرده و در دماهای بالاتر نیز شکست بخورند.
خرید پمپ آب خانگی نیاز مبرم هر خانه ای می باشد. در هنگام نصب پمپ آب را در حالت خشک و پوشانده نصب کنید. اطمینان حاصل کنید که دمای محیط زیر 40 درجه سانتیگراد است حتی اگر پمپ و مخزن نزدیک به هم نصب شوند حتی بهتر است. هنگام نصب پمپ، اطمینان حاصل کنید که قطر لوله اتصال بین مخزن و پمپ حداقل دو برابر یا بزرگتر از قطر ورودی باشد. این مهم برای جلوگیری از کاویتاسیون است.
مگر می شود که معمار بود و از ماجرای کلیسای ناتمام ساگرادا فامیلیا بی خبر بود! این ساختمان ناتمام به دست معمار نابغه بارسلونایی، آنتونی گائودی طراحی شد و عملیات ساخت آن در سال ۱۸۸۲ آغاز گردید. آنتونی گائودی را می توان نمادی برای شهر بارسلونا دانست. چرا که بسیاری از جاذبه های گردشگری این شهر را پایه گذاری نموده است. از قرار یکی از ساخته های گائودی یعنی همین کلیسای ساگرادا، نماد بین المللی شهر بارسلونا است و گردشگران این شهر را با این ساختمان نیمه تمام می شناسند! شهری که علاوه بر جذابیت های گسترده فوتبالی به دلیل وجود باشگاه فوتبال بارسلونا، جذابیت های معماری زیادی را در خود جای داده است.
عبدالعزیز فرمان فرماییان در سال ۱۲۹۹ در خانواده ای صاحب نام در سایت و فرهنگ معاصر به دنیا آمد وی تحصیلات خود را در دانشکده بوزار پاریس گذراند و در آوریل دهه ۳۰ فارغ التحصیل شد و به ایران بازگشت. در ابتدا در گاراژ خانه پدرش شروع به طراحی برای خانه های اقوام و دوستان کرد و سپس به استخدام دفتر دانشگاه تهران درآمد. وی پس از چندی با مهندس آفتن دلیان، سیهون و قیاهی در یکی از آتلیه های دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحت ریاست مهندس فروغی به کار تدریس پرداخت.
Form flows function روش کار و طراحی این معمار بزرگ بود.
در ساختمان ها به دلیل استفاده از رادیاتور برای گرم کردن ایجاد رسوب بر درون آن ها و لوله های منتهی به آنها و حتی در خود دیگه موتورخانه ها و یا پکیج اجتنابناپذیر است.
در بیان معماری «حباب، معماری هواست: سازه بادی که با عضو نازکی پوشیده شده و در حفره های ساختمان جای گرفته و سراسر سازه از بالا تا پایین را پوشانده است؛ حباب ها فضای نرمی را در داخل و سازه ی سختی را در خارج به وجود آورده اند که سبب شده فضای موجود و فضای جدید با یکدیگر ترکیب شوند.». ایده ی حباب ها الهام بخش کاربرد خلاقانه ی مصالح بوده تا محیطهای معماری حبابی که تا به حال از لحاظ سازه ای طراحی نشده و یا فاقد کیفیت تجربی هستند.
تاریخچه معماری حبابی
در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستین سازه المپیک در آتن توسط فیزیکدان لرد کلوین- چیزی که کلوین از خود پرسید این بود که اقتصادی ترین روش برای تقسیم کردن فضا به سلولهای مساوی چیست تا کمترین سطح در بین آن ها ایجاد شود. کلوین چنین راه حلی را ارایه کرد که سلول ها بایستی همانند حبابهای صابون دارای اشکال چهارده ضلعی باشند.
بحث گروهی پیرامون نظام طبقاتی حاکم در دوران ساسانی نکات جالبی را مطرح می کرد که یکی از آنها تناسب بین این نظام کاستی و ساختار سلسله مراتبی شهر است. بنابراین دانش، شهر گور، شهری کاملاً ساخته ساسانیان است. همچنین مسائل مطرح شده در مورد فضای مرکزی شهر بسیار قابل تامل بود. مسائلی در مورد ارتباط منار با سازه های دیگر (اگر وجود داشته اند)، کاربری آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقی باقی مانده از شهر باستانی و دلیل عدم تقسیم بندی فضای مرکزی شهر.
مساله مهم دیگر، دلیل ساخت منار بود. در ادامه چند کاربری متصور برای منار که در بحث گروهی ذکر شدند، آورده شده است:
-با توجه به کاربری منارهای امروزی که نوادگان این منار باستانی محسوب می شوند، آیا این سازه در حکم شاخص و راهنمایی برای بنایی مهم در پیرامون خود بوده است؟ و اگر اینگونه بوده چرا بنا در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و این بنای مهم در کنار آن قرار گرفته؟ رابطه این دو سازه چگونه بوده؟ آیا همجوار بوده اند یا جدای از هم؟
آنچه از شهر گور باقی مانده مناری است که در نقطه مرکزی شهر ساخته شده و چند تپه خاکی که روزگاری البته حصارهای خشتی شهر را شکل می داده اند. با وجود باقی مانده های این منار مرتفع در میان این دشت وسیع، مسلماً اولین حسی که در ادراک فضا درگیر می شود، حس بینایی است که این منار خشتی با هر کاربری که پیش از این داشته، امروز حکم راهنمایی را دارد که مخاطب را مستقیم به میانه شهر گور می کشاند. منار مرتفع با زمینه ای از کوههای اطراف و خط آسمان باشکوهشان و همنشینی زیبای آبی آسمان صاف و رنگ اُکر خاک، تصویری است که بدون مزاحمت بصری و پیوسته و مدام دیده می شود. حس شنوایی اما در آرامش همه سکوت را جذب می کند و گهگاهی صدای باد که در میان محصولات زمینهای کشاورزی می پیچد.
سبک معماری دیکانستراکشن سبکی از معماری است که توسط ژاک دریدا فیلسوف معاصر فرانسوی بنیان گذاری شد، او یکی از فلاسفه مکتب پساساختارگرایی است.
دیکانستراکشن در فارسی به معنای ساختارزدایی، شالوده شکنی، بنیان فکنی، ساختار شکنی و بنیان فکنی ترجمه شده است. چون عده ای از ساختارگرایان با عقاید ساختارگرایانه به مخالفت برخاستند و به مکتب دیکانستراکشن متمایل گردیدند، به این مکتب پساساختارگرایی نیز گفته می شود.
ساختارگرایان معتقدند با استفاده از استدلال استقرایی و بررسی نظم پدیده های مشابه و تکراری می توان روابط پدیده ها را کشف کرد و چون همه اعمال انسان از ضمیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، این تکرار و نظم در پدیده های انسانی وجود دارد، در حالی که دیکانستراکشن ها معتقدند هر پدیده و هر متنی، ماهیت مستقل خود را دارد و هیچ دو فرد یا پدیده مشابه و تکراری وجود ندارد.
همانطور که در بخش قبلی گفتیم، مسجد “Basuna” واقع در مصر توسط گروه معماری Dar Arafa طراحی و به اجرا رسیده است. مسجد مصر بنایی ساختار شکن نسبت به بافت کهنه منطقه Sohag محسوب می شود. که جلوه تازه بودن آن نسبت به بافت قدیمی این منطقه خود نمایی می کند. این مسجد در منطقه ایی خاکی و پر سر و صدا قرار گرفته و به یک گورستان و ساختمان های مسکونی اشرافیت دارد. که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها هستند.
مسجد باسونا پروژه ای ساختارشکن نسبت به بافت کهنه منطقه سوهاگ به شمار می رود که جلوه نوی آن نسبت به بافت کهن این بخش از مصر خودنمایی می کند. مسجد باسونا در منطقه ای پر سر و صدا و گرد و خاکی، مشرف به یک گورستان وساختمان های مسکونی می باشد که همگی تحت تاثیر رفت و آمد احشام در خیابان ها قرار دارند. جاده های خالی، بازارهای موقت هفتگی و سیرکولاسیون شهری قدیمی، از موارد تاثیرگذاری می باشند که بر روی پروژه مسجد تاثیرگذار خواهند بود. یکی از مهم ترین تاثیر عوامل فوق، تعبیه ورودی اصلی به بخش عبادتگاه مسجد بود.
رنگ سفید معنای عالم روح و فرشتگان را دارد. در سفر پیغمبر(ص) به معراج، وی بعد از گذر از عرش مجید، همه فرشتگان و اسب رفرف که وی را به ملاقات خدا برد را سفید توصیف می نماید. به همین خاطر در مساجد، آیات با رنگ سفید در زمینه لاجوردی نوشته می شود.
رنگ گندمگون آجر
اگر گچ سفید و سفیدکاری نماد روح باشد، رنگ گندمگون آجر (کرم قهوه ای) می تواند نماد جسم باشد و ایوانهای فیروزه ای و سفید وسط نمای ساختمان نماد حرکت از جسم به روح.
لاجوردی
رنگ آسمان شب. مومن سحرخیز این رنگ را دوست دارد و با آن آرامش می یابد. در حقیقت این رنگ انسان مومن عارف را به یاد نماز شب می اندازد. البته از نظر روان شناسیِ رنگ نیز این رنگ آرامش بخش است.
رنگ های اتاق نشیمن را باید بر اساس رنگ های طبیعی موجود در اتاق انتخاب نمود. در وهله ی اول، باید رنگ کف اتاق، شومینه، آجرها یا کارهای سنگی را مورد توجه قرار داد و از تضاد (کنتراست) قوی میان سیاه آمیخته های تیره و روشن پرهیز کرد. چراکه تضادها باعث جلب توجه می شوند و چون معمولا چنین اتاقی را به مطالعه، استراحت، گوش دادن به موسیقی و گفتگو اختصاص می دهیم، میل نداریم هیچ موردی موجب پریشانی حواس ما گردد.
بهتر است پرده یا کرکره هایی را انتخاب کنید که تضاد کمتری با رنگ دیوار همجوار خود داشته باشند. به عنوان اصلی کلی، توصیه می کنیم که برای رنگ مبلمان، قالیچه ها و رویه ی صندلی ها، از درجاتی تیره تر از رنگ دیوارها استفاده کنید. با این کار، طرح اصلی اتاق نشیمن با رنگ ها در هم می آمیزد، بدون آن که تضاد فاحشی میان آن ها به چشم بخورد. می توانید با برگزیدن رنگ هایی مناسب برای وسایلی چون گلدان، آباژور و گیاهان تزیینی، سایه روشن های موثری به اتاق بیفزایید.
تصور کنید می خواهید اتاقی را با رنگ های قوی، درخشان و انگیزاننده رنگ آمیزی نمایید. چنین خصوصیاتی معمولا موجب کوچک تر به نظر رسیدن فضای ظاهری اتاق می شود.
نخستین نکته ای که باید به هنگام انتخاب الگوی رنگی مد نظر داشته باشید، شخصیت خود شماست. سایر سوالات مقدماتی عبارت اند از:
۱- چه نوع فعالیتی قرار است در این مکان انجام گیرد؟
۲- چه نوع رنگ های طبیعی در این مکان وجود دارد؟
۳- به چه مقدار نور احتیاج است؟ این فضا اساسا مکانی است روشن یا تاریک؟
۴- در این جا اساسا مایل به داشتن فضایی گرم یا سرد هستید؟
۵- آیا در پی ایجاد محیطی برانگیزاننده و شاد یا فضایی ساکت و آرام هستید؟
۶- آیا مایلید فضای اتاق بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه ی واقعی آن به نظر برسد؟
۷- شکل اصلی اتاق چیست؟ باریک و طویل یا کوتاه و پهن است؟
این سبک از معماری متعلق به معماری پیش از اسلام ایران می باشد، تاریخ ایلام و ایران از آغاز به هم گره خورده چرا که ایران زادگاه اصلی ایلامیان بوده است. در این راه متاسفاه از معماری ایلامی اطلاع زیادی در دست نبوده و تنها می توان به نقش مهرهایی که مربوط به دوره اولیه ایلام بوده و یک نقش برجسته مربوط به نینوا که در دوران آشوری بنا شده اشاره کرد.
بناهای شاخص در معماری ایلامی
محوطه قدیمی زاغه در دشت قزوین، تپه سیلك كاشان، معبد چغازنبیل مربوط به دوران ایلامیان، تپه هگمتانه و نوشیجان تپه در استان همدان از نمونههای معماری ایلامی هستند. نمونه دیگر این دوران، معماری مادی استودانها است كه برخی از آنها را در دكان داوود در نزدیكی سرپل ذهاب، در فخریك كردستان و… میتوان مشاهده کرد.